Sidor

söndag 18 september 2016

Julkalender för radio och tv

Igår hittade och köpte jag årets julkalendern för radio och tv! Barnet och julfantasten inom mig jublar! Bilderna är väldigt fina och ger mig förhoppning om att det blir bra kalendrar i år
Årets radiokalender heter Lyckoborgen och handlar om Sasha som öppnar en julklapps om inte är till henne. Det innehåller en snöglob som tar henne till Lyckoborgen, stället där all lycka produceras. Sasha tror sig vara en av de utvalda, en av de som producerar lycka, men paketet var ju egentligen inte till henne. Det leder till en kamp mot Lyckoborgens mörka krafter.

Författarna är Alex Haridi, Cilla Jackert och Daniel Karlsson. Skådespelarna presenteras senare i höst. Läs mer här.

I tv kommer vi få se Selmas saga av Per Simonsson och Stefan Roos, skaparna bakom Tjuvarnas jul. Selma får reda på att hennes familj ska bli vräkta från sitt hus. I förtvivlan flyr hon ut i vinternatten. Där träffar hon på forskaren Efraim von Trippelhatt, som ska försöka bevisa att tomten finns. Det vill Selma gärna också, för hon vill att önskan om att få bo kvar ska bli verklighet. Därför försöker hon ta sig ombord på von Trippelhatts luftskepp.

I huvudrollerna ser vi Ester Vuori, Leo Hellenius och Johan Ulveson. Läs mer här och här (inkl. flera bilder!).

Jag tycker båda kalendrarna verkar lovande! I tv blir det säkert ett magiskt, juligt äventyr. Jag gillade Tjuvarnas jul, så jag har höga förväntningar. Radiokalender har säkert  många intressanta tankar att fundera över. Jag ska försöka lyssna på väg till jobbet varje dag. Det kan bli en fin tradition! 1 december är det dags! Jag är taggad, särskilt eftersom jag kommer kunna öppna luckor varje dag! :)

Vad tror du om årets kalendrar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar