Sidor

lördag 25 november 2017

Veckans julbok: Norrskensexpressen

Veckans julbok finns med på topplistor över de bästa barnböckerna, och är en av de mysigaste och mest stämningsfulla julböcker jag läst. Det handlar om Norrskensexpressen med text och illustrationer av Chris Van Allsburg.

En natt vaknar en pojke av ett annorlunda ljud. När han tittar ut genom fönstret ser han ett tåg, och när han springer ut lyfter konduktören ombord honom. De ska till Nordpolen och tomten!

Bokskaparen inleder med att berätta om det magiska med julen, och hur lätt den känslan kan försvinna när någon berättar att tomten inte finns. Men tänk om han faktiskt finns... Vilken magi och lycka! Den här boken visar, både genom text och bild, en otroligt mysig och stämningsfull berättelse som visar att magi kan uppstå om en vågar tro. Jag tycker verkligen om illustrationerna, med fantastiskt och verklighetstroget ritade människor och djur. När det skymmer på eller när det är dags att gå och lägga sig, är den här boken riktigt mysig, och en av julens bästa böcker.

Första meningen: Kvällen före julafton för många år sedan låg jag i min säng, tyst och orörlig, med öronen på spänn efter ett ljud, som min bästa kompis menade att jag aldrig skulle få höra: ljudet av bjällrorna på Jultomtens släde.
Antal sidor: 30
Förlag: En bok för alla, 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar