Sidor

tisdag 14 november 2017

Granbröd

För någon vecka sedan testade jag ett nytt bröd. Det innehåller spenat, och det gröna gör att det passar bra till ett granbröd! Frallorna blev enligt receptet rätt små, så de passar bra som brytbröd till julbordet eller annan julig tillställning, särskilt om du formar dem till en gran! Det var inte svårt alls, och de jäste ihop fint i ugnen. Gott var det också! Det tyckte även min man, som kan vara lite skeptisk till grönsaker på det här sättet.


Receptet är hämtat från Julfika, utgiven på Libris förlag.
Två granar, totalt 32 bitar

Ingredienser
50 g smör
5 dl mjölk
200-300 g fryst hackad spenat
50 g jäst
1 msk salt
1 msk socker
ca 18 dl speltmjöl

1. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och spenaten och värm till spenaten har tinat och blandningen har blivit fingervarm.
2. Smula jästen i en degbunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, salt, socker och nästan allt mjöl (spara lite till utbakningen). Arbeta ihop till en smidig deg, täck över den och låt den jäsa i 30 minuter.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela degen på mitten och rulla ut två längder. Dela dem i 16 bitar var. Rulla bitarna till runda bullar.
4. Lägg en bulle mitt på ena kortsidan på en plåt. Fortsätt med två tätt intill på ”nästa rad” och tre, fyra och fem på de följande. Lägg till sist en bulle i nederkant som fot. Gör en likadan gran till på en annan plåt. Täck över dem och låt dem jäsa i 30 minuter.
5. Värm under tiden ugnen till 225 grader.
6. Grädda varje bröd mitt i ugnen i ungefär 15 minuter. Låt dem svalna under bakduk.

2 kommentarer:

  1. Spännande med spenatbröd! Jag älskar spenat så det här skulle jag verkligen vilja prova :)

    SvaraRadera